Nerina blogja

Élményeim a könyvek világából

Sorvezető a tipográfiához
Robin Williams: Tervezz bátran!

tervezz_batran.JPGGyakran vagy bajban, hogyan rendezd el egy oldalon a szöveget? Sokszor érzed, hogy valami nem stimmel a létrehozott oldalképpel, de nem tudod megmondani, mi az? Akkor a Tervezz bátran! neked szól.

Robin Williams tervezőgrafikus bizonyára megelégel­hette, hogy annyi rosszul tervezett névjegykártya, honlap vagy épp magazinoldal jött vele szembe, így összeállított egy közérthető kézikönyvet a kezdők (és középhaladók) számára. Az eredmény egy remek dizájnnal megtervezett, logikus felépítésű kötet lett, aminek a magyar kiadása B/5-ös méretben, flexibilis borítóval jelent meg. Ezt a borítótípust szokás „álkeménytáblásnak” is nevezni, ugyanis a hagyományos keménytáblás borítóhoz hasonlóan készül, ugyanakkor hiányoznak a borítót megerősítő kartonok (a tábla- és gerinclemez), így a keménytáblásnál könnyebb, a puhafedelesnél azonban masszívabb könyv jön létre.

A Tervezz bátran! két fő részből áll: az első felében megismerhetjük a tervezési alap­elveket, a másodikban pedig a betűkkel való bánásmódot tanulhatjuk meg. Az oldalak tipográfiáját tekintve visszatérő elem a vastag, vízszintes vonal, ami alatt, illetve legtöbbször két vonal között találjuk az ismereteket, utána pedig példát az éppen magyarázott témára. A könyv nagy előnye, hogy minden egyes felvetett tipográfiai elvre hoz rossz és jó példát is, egyértelműen kifejtve, hogy az esztétikusabb megoldás miért jobb. Sőt hét feladat is szerepel a kötetben, amelyekkel begyakorolhatjuk megszerzett ismereteinket (megoldásukat az utolsó előtti fejezetben találjuk).

A négy tervezési alapelv egyike az elrendezés: ez azt jelenti, hogy az oldalon semmi sem helyezhető el önkényesen, a használt elemeknek kapcsolatban kell lenniük egymással. Szemléltetésül a szerző többek közt két névjegykártyát használ. Az egyik kártyán közé­pen a cég neve, a lap négy sarkában pedig a személy neve és elérhetőségei szerepelnek. Ez az elrendezés azt a hatást kelti, mintha csak úgy odadobálták volna az egyes elemeket, és nem lennének kapcsolatban egymással. Ehelyett egységesen mindent egymás alá helyezne, jobbra zártan, ami megteremtené a kapcsolatot az információk között. Ugyanez a névjegykártya egyébként a kötetben többször is visszaköszön, mindig az éppen tanultak alapján finomítva, így lépésről lépésre nyomon követhetjük, miként lehet mind jobb tipográfiát kitalálni.

A tervezési alapelvek ismertetését követően a További példák és ötletek alatt az Egérfogó Netkávézó arculatának – a névjegykártyától a szórólapon át az internetes oldalig – kialakítására kapunk példákat. A szerző minden egyes terméknél részletesen leírja, hogyan alkalmazta az alapelveket, és mitől lett jó a végeredmény.

A könyv második felében a betűké a főszerep: a szerző hat kategóriába sorolja őket aszerint, hogy van-e talpuk, milyen vonalvastagságok jellemzik, illetve milyen a meg­jelenésük. E csoportok ismerete a magabiztos betűkeverés elsajátításához szükséges. A tervezés során ugyanis arra kell törekedni, hogy az összhatás harmonikus vagy kontrasztos legyen – de semmiképpen sem konfliktusos. A harmóniát egy betűtípus használatával érhetjük el, a kontraszthoz azonban többek közt tudni kell, hogy mely betűk mutatnak jól együtt, vagy épp milyen betűméreteket érdemes kombinálni.

Minden fejezet végén összefoglalást találunk, míg a kötet végén az Összeállt a kép? című részben hasznos tanácsokat kapunk, hogyan lássunk neki a tervezésnek. Ha megtetszett valamelyik betűtípus a könyvben, az utolsó fejezetben csoportosítva szerepel az összes, így még könnyebben munkához láthatunk. Bár bevallom, már olvasás közben is folyton kísértést éreztem, hogy leüljek a számítógéphez könyvborítót tervezni, mert annyira inspiráló volt a kötet.

A Tervezz bátran! remek alap mindenféle tervezési munkához, mert szemléletesen és érthetően magyarázza el a legfontosabb tudnivalókat. A középiskolai magyar- vagy számítástechnika-órákon is érdemes lenne a tervezési alapelveket megtanítani belőle, hiszen az emberek többsége szembesül időnként tervezési feladatokkal, például ha önéletrajzot vagy névjegykártyát kell készítenie. Arculattervezéssel természetesen profi cégeket is meg lehet bízni, és ez a könyv nem is vállalkozik arra, hogy eljuttassa az olvasót erre a szintre. Ugyanakkor kiváló kedvcsináló a tipográfusi, illetve tervezőgrafikusi szakmához is.


Robin Williams: Tervezz bátran! Oldaltervezés és tipográfia egyszerűen és azon túl. Fordította: Soós Emil. Budapest, Scolar Kiadó, 2012. 190 oldal.


Felhasznált irodalom
Fekete Viktor Iván: Flexibilistábla-készítés a Dürer Nyomdában. Magyar Grafika 2005/5: 12–14.

A bejegyzés trackback címe:

https://nerina.blog.hu/api/trackback/id/tr327203605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HgGina 2015.02.23. 20:27:02

Arra se ártana megtanítani a használókat, hogy nem balra vagy jobbra zárunk, hanem előre vagy hátra.
A betűk csoportosítása pedig elég szegényes, ha csak hatot talált a szerző. Úgy tűnik, a harmadik részt nem írta meg.
Mellesleg a bemutatott borító legfeljebb Lenin Empiriokriticizmusának '80-as évekbeli újrakiadásához lenne jó. Tipográfiai szakmunkának nagyon zsenge.

_nerina · http://nerina.blog.hu/ 2015.02.23. 20:44:34

@HgGina: A könyvben is jobbra zárásról írnak, elég közkeletű terminus, még ha nem is szakszerű.
A betűtípusok csoportosításánál szerepel egy szerkesztői megjegyzés arról, hogy sokféle kategorizáció létezik, és hazánkban főleg a hetes és tízes csoportosítás a gyakoribb. (Lehet, itt félreérthetően fogalmaztam a bejegyzésben, mert nem betűk, hanem betűtípusok csoportosításáról van szó.)
Szerintem többnyire kezdőknek szánták a könyvet, és arra tényleg jó, hogy pár alapelvet megtanítson.

Nerina blogja

Könyvélményekről és egyéb könyves témákról egy szerkesztő-korrektor tollából. (Ha felvennéd velem a kapcsolatot, itt megteheted.)

A borítókép Ylanite Koppens munkája a Pexels.com-ról.

Mostanában olvasom

süti beállítások módosítása