Hogyan vetessük észre a munkánkat az online világban? Miként alkossunk úgy, hogy már magából a folyamatból is profitálhassunk? Erről ad szalagcímszerű tanácsokat a Mutasd meg magad! című kötet.
Ez a négyzet alakú borítóval tervezett, 200 oldalas kis könyvecske arra lett kitalálva, hogy két metrómegálló között vagy a kávészünetben az ember olvasson valami inspirálót. Az alcíme a jól bevált, kattintásgeneráló sémát hozza: 10 tanács, hogy… És valóban van némi online íze a kötetnek, hiszen számos kép (mint az Instagramon) és egész oldalon elhelyezett idézet (mint egy Twitter-bejegyzés) szabdalja a blogbejegyzésnyi mondanivalót.
De hogy miről is van szó? Egy egyszerű gondolatmenetre felfűzhető: alkoss valamit – publikáld (a munkamenetet is) – gyűjts támogatókat. Az persze nem mindegy, mit és hogyan osztasz meg a közönségeddel. Legyen érdekes, jól strukturált, de ne legyen túl sok. Nyugodtan lopj ötletet másoktól, ám precízen jelöld meg a forrásokat. És a világért se ossz meg olyasmit, ami nagyon közel áll a szívedhez, mert bizony a kritikát is el kell viselned, és a trollok téged se fognak kímélni.
„Aki egy cseppet sem szégyelli tavalyi önmagát, voltaképpen nem tanult eleget” – idézi a szerző Alain de Bottont, Az élet iskolája sorozat szerkesztőjét (196).
A megosztás közvetett célja a támogatók szerzése. Itt nem feltétlenül anyagi forrásokra kell gondolni, hiszen sokat adhat olyan emberek véleménye is, akiktől lehet tanulni; vagy akik olyan álláshoz segíthetnek hozzá, amely az alkotótevékenységünkön alapszik. Mecénások gyűjtésére is hoz példát, közösségi finanszírozással való kezdőtőke összekalapozására például a Kickstartert és az Indiegogót.
Vannak a könyvben némiképp meglepő tanácsok, ilyen például az, hogy Olvass gyászhíreket! Elsőre kicsit morbidnak hangzik, de a mondanivalója, hogy ha minden reggel újra emlékezteted magad az élet végességére, az téged is ki fog űzni a tettek mezejére. Márpedig ez a kötet pontosan erről szól: arra sarkall, hogy meg merj mutatkozni. És ezt nagyon jól csinálja.
A Mutasd meg magad! nem találja fel a spanyolviaszt, és nem ismertet olyan, eget rengetően új megoldásokat, amikre előbb-utóbb ne tudnánk magunktól is rájönni. Ez nem egy átfogó marketingkézikönyv, hanem egy inspiráló, gondolatébresztő zsebkönyv, amit olvasva az ember rájön, hogy „ezt tulajdonképpen én is meg tudom csinálni”. Ha pedig valóban neki is fog, akkor a szerző elérte a célját.
Austin Kleon: Mutasd meg magad! 10 tanács, hogy felfigyeljenek a munkádra. Fordította: Takács Zoltán. Budapest, HVG Könyvek, 2014. 216 oldal.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.