Nerina blogja

Élményeim a könyvek világából

Névjegyek fraktúr és kézírásos betűkkel

Elsőre talán könnyűnek tűnik fraktúr vagy kézírás betűkkel névjegyet ter­vezni, hisz csak választunk egy betűtípust, és elég mindent azzal írni. De van, hogy ez mégse működik. Most néhány kísérletezgetést mutatok be ilyen típusú betűkkel.

Ezúttal is a METU-s tipográfus képzésen elkövetett névjegyeimből válogattam. A feladat az volt, hogy a fraktúr, illetve a kézírásos (szkript) betűkép jegyében alkossunk kár­tyákat. (A reneszánsz névjegyeimről itt, a barokk/klasszicista stílusúakról pedig itt írtam. A bejegyzésben bemutatott névjegyeken valótlan adatok szerepelnek. Ha írnál nekem, itt megteheted.)

mintaorsi_nevjegy_fraktur1.jpgmintaorsi_nevjegy_fraktur2.jpgmintaorsi_nevjegy_fraktur3.jpgmintaorsi_nevjegy_fraktur4.jpg

Mind a fraktúr, mind a kézírásos betűkről elmondható, hogy ha túlzottan díszített formát választunk, az megnehezíti a szöveg olvasását. Márpedig egy névjegykártyán minden információ fontos. Ezért igyekeztem olyan betűtípusokat választani, amelyek jól olvashatóak. Szempont volt továbbá, hogy a betűkészlet – a szövegből adódóan – tartalmazzon hosszú ő betűt is. Ez igencsak korlátozta a használható fontokat, hiszen hiába van rengeteg ingyenesen letölthető (és akár kereskedelmi célra is ingyen használ­ható) font a neten, ha nem tudunk minden magyar ékezetes betűt megjeleníteni vele.

mintaorsi_nevjegy_fraktur5.jpgfraktur_mon_amour.jpg

Részlet a Fraktur Mon Amour című könyvből (A kép innen)

A fraktúr névjegyekhez az UnifrakturMaguntia21 fontot használtam, amelynél a 21-es változatban a betűk formája jobban hasonlít a ma megszokott írásképhez (például a sima UnifrakturMaguntia k betűjét a felületes szemlélő összekeverheti egy t-vel). Inspirációként a Fraktur Mon Amour című könyvet nézegettem, a kör alakban elrendezett m betűk ragadták meg a fantáziámat. Próbálkoztam olyan változattal is, ahol csak a név kezdőbetűjét írtam fraktúrral, és háttérként tettem a névjegyre – a váltakozó olvasásirányú kártya kicsit diszharmonikus lett, míg a címkeszerűen, talpatlan (Franklin Gothic Heavy) betűkkel írt sokkal izgalmasabb.

mintaorsi_nevjegy_szkript1.jpgmintaorsi_nevjegy_szkript2.jpgA kézírásos névjegyeknél már eleve csak a nevet írtam díszesebb fonttal, hogy ne legyen túl kusza a szöveg. A cirkalmasabb betű a Mutlu font – személy szerint ezt már kicsit soknak érzem, a nevet nehéz kiolvasni, a monogrammal lefelé mutató háromszöggé alakított elrendezés sem szerencsés. A másik névjegyen a kézírásos szöveghez az Allurát, míg a többihez az Adobe Jenson Pro Light változatát használtam, míg a mellette levő hullámvonalakat a Nymphette betűkészletéből választottam (ez is egy olyan font, ami kizárólag díszítőelemeket tartalmaz). Ez az egyik kedvenc névjegyem – tény, hogy eléggé minimalista, de egy szerkesztő/korrektor névjegyének nem kell feltétlenül harsogónak lennie.

A névjegyeken szereplő betűtípusokat csak és kizárólag az egyetemi feladatok elvégzéséhez, tehát nem kereskedelmi célra használtam.

A bejegyzés trackback címe:

https://nerina.blog.hu/api/trackback/id/tr1311070374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Nerina blogja

Könyvélményekről és egyéb könyves témákról egy szerkesztő-korrektor tollából. (Ha felvennéd velem a kapcsolatot, itt megteheted.)

A borítókép Ylanite Koppens munkája a Pexels.com-ról.

Mostanában olvasom

süti beállítások módosítása